Di Segenap Sudut Dunia, Ada Cerita Tersendiri.

Thursday, September 12, 2013

Tanya Kita, Jangan Pertikai Mereka.




Seringkali kita menilai 'niat' seseorang. 

Dialog manusia ingin hijrah.



A: Aku nak bertudung la..
B: Macam mana ya aku nak berubah?
C: Aku suka tengok akak bertudung labuh tu. Nanti aku nak beli tudung la. Aku nak pakai !
D: Jomlah join persatuan kami. Insya-Allah, bermula di sini, kita akan sama-sama membentuk generasi ghuraba di kampus kita.

Tetapi, kita balas:

A: Betul ke kau nak bertudung ni? Nanti kau tak boleh buat jahat dah.
B: Kau nak berubah? Gila. Tak payah la. Teruskan je hidup kau yang enjoy ni. Kau pun happy.
C: Weh, tak payah la nak bertudung-tudung bagai. Kau tak tahu ke Malaysia ni panas. Kau pakai tudung tu buat orang pandang pelik je dengan kau.
D: Eleh, ni mesti nak 'menghalalkan pertemuan lelaki dan perempuan'. Korang tak payah la nak ajak aku. Aku ni dah masak dah dengan bebudak yang suka persatuan-persatuan ni. Semua kerja nak menggatal.


Sekali lagi, kesal. Punyalah ikhlas niatnya untuk ajak kepada kebaikan, kita senang lenang mencantas pahala yang kita sendiri boleh dapat.

Bukan soal niat mereka, tetapi soal kita memandang cara mereka dengan cara yang bagaimana. 

Jangan buat kerja gila. Sekian.

Share:
Aku Insan damba aman,
cari Ilham damaikan satu Alam.
Aku Insan mendambakan,
cari Sayang damaikan seluruh Alam.
Copyright © Zahirul Nukman 2016. Powered by Blogger.

Murabbi