Usul Isyrin Imam Hasan Al-Banna
Usul Isyrin
Imam Hasan Al-Banna
Dua Puluh Usul Jalan
Wasatiah Perpaduan Ummah
Digariskan oleh Pengasas
Ikhwan Al-Muslimin, Al-Syahid Al-Imam Hasan Al-Banna rahimahullah sebagai
jalan pertengahan (wasatiyyah) yang sahih dan tepat bagi mengembalikan perpaduan
umat Islam untuk memahami risalah Islam yang asli dan telus. Usul Isyrin
digunakan sebagai perkara asas dalam memahami Islam sebenar.
Perkara Usul Isyrin adalah seperti berikut:
1. Islam adalah satu sistem yang lengkap
(syumul) mencakupi seluruh bidang kehidupan.
2. Al-Quran dan al-Sunnah adalah sumber rujukan
bagi setiap orang muslim dalam memahami segala hukum-hakam Islam.
3. Iman yang benar, ibadah yang sah dan
mujahadah merupakan cahaya kemanisan yang dicampakkan oleh Allah ke dalam hati
sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya kasyaf, mimpi, ilham dan
lintasan-lintasan hati tidaklah menjadi dalil hukum Islam (syarak) dan tidak
boleh dibuat pegangan
4. Semua jenis tangkal, jampi, mantera, tilikan
dan ramalan, mengaku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, nujum atau apa
sahaja yang seumpamanya adalah satu kemungkaran yang wajib diperangi kecuali
jika jampi-jampi tersebut terdiri dari ayat-ayat Al-Quran dan doa yang ma'thur
yang pernah dibuat oleh Rasulullah s.a.w.
5. Pendapat seseorang Imam dalam perkara-perkara
yang tidak ada nas yang jelas dan dalam masalah yang boleh ditafsirkan dengan
lebih dari satu penafsiran dan dalam perkara yang melibatkan maslahah mursalah,
boleh diamalkan (dipegang) selama ia tidak berlawanan dengan kaedah-kaedah syarak.
6. Sesungguhnya perkataan dari seseorang itu
boleh diambil dan boleh ditolak kecuali perkataan Rasulullah s.a.w yang maksum
7. Bagi Muslim yang taraf keilmuannya belum
sampai ke peringkat mampu meneliti dalil-dalil hukum-hakam syariat Islam maka
hendaklah dia mengikuti salah seorang dari Imam-imam (mujtahid) dalam Islam, tetapi harus berusaha untuk terus meningkatkan iman
dan ilmunya
8. Khilaf (dari sudut penafsiran dan pegangan)
dalam hukum fiqah yang melibatkan soal-soal cabang (furu') tidak harus
dijadikan sebab perpecahan dalam agama.
9. Perbincangan tentang masalah yang tidak
mendatangkan hasil adalah termasuk di dalam erti takalluf (usaha yang
memberatkan) yang ditegah oleh agama.
10. Mengenali Allah, mentauhidkannya dan
menyucikannya (dari segala sifat kekurangan) adalah setinggi-tinggi akidah
Islam. Kita beriman dengan ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis sahih tentang
sifat-sifat Allah sebagaimana zahir ayat-ayat tanpa takwil dan juga tanpa
membekukan nas-nas tersebut.
11. Setiap amalan bidaah di dalam agama Allah
(Islam), yang bercanggah dengan syarak mestilah dihapuskan dengan cara yang
paling bijak.
12. Bidaah Idhafiyah (yang ditokok-tambah),
bidaah tarkiyyah (bidaah yang meninggalkan amalan yang sunnah) serta beribadat
dengan cara tertentu di dalam ibadah mutlak (khusus) adalah masalah khilafiah
dalam fiqah di mana setiap golongan mempunyai pendapatnya sendiri. Tidak
mengapa jika dibincangkan dengan tujuan memberi kebenaran yang disertakan
dengan dalil dan keterangan (bukti).
13. Mengasihi orang salih, menghormati mereka dan
menyebut kebaikan mereka yang kita ketahui adalah satu sikap yang akan membawa
kita bertambah dekat dengan Allah s.w.t.
14. Menziarahi kubur hendaklah dilakukan
sepertimana yang disyariatkan melalui Sunnah Rasulullah
15. Berdoa kepada Allah yang diiringi dengan
bertawassul kepada makhluknya yang tertentu (orang-orang salih) adalah perkara
khilafiah furu'ie dalam kaifiat berdoa. Ia bukanlah satu persoalan akidah.
16. Adat-adat kebiasaan manusia yang salah tidak
dapat mengubah pengertian hakiki dari lafaz syarak.
17. Akidah (yang bersih) adalah asas segala amal
dan amal hati adalah lebih penting dari amal zahir. Mencari kesempurnaan dalam
kedua-dua bidang amal ini adalah dituntut oleh syarak sekalipun tuntutan itu
berbeza-beza mengikut keadaan.
18. Islam memberi kebebasan kepada akal dan
mendorongnya supaya memerhati dan mengamati rahsia-rahsia alam, malah Islam
mengangkat darjat dan martabat ilmu dan para ulama (ilmuan) serta
mengalu-alukan segala hasil kajian ilmiah yang memberi manfaat.
19. Pandangan syarak dan pandangan akal ada
kalanya kelihatan tidak seiring tetapi syarak dan akal tidak bercanggah dalam
perkara yang qat'ie (telah jelas dengan dalil).
20. Jangan mengkafirkan seorang Muslim yang
berikrar dengan dua kalimah syahadah dan beramal dengan tuntutan-tuntutannya
hanya kerana ia berpegang kepada pendapat tertentu atau melakukan maksiat, kecuali
ia sendiri berikrar dengan mengakui kekufuran atau melakukan sesuatu perbuatan
yang tidak boleh ditakwilkan lagi kecuali dengan makna kufur.
Sumber:
Apa Erti Saya Menganut Islam, karya Sheikh Dr Fathi Yakan rhm.
Dipanjangkan
oleh: Putera.Madani
Comments