Di Segenap Sudut Dunia, Ada Cerita Tersendiri.

Tuesday, December 07, 2010

Cara-cara nak buat ondeh-ondeh


Assalamualaikum w.b.t..

Seperti yg aku kate kan dalam twitter aq (@zahirulnukman), semalam aku nak buat kuih tradisi yang bernama Ondeh-ondeh....


Sori ek, sebab bahasa yang digunekan agak xformal pula....

Bahan-bahan

#Doh

-tepung gandum
-air (sesuai dengan tepung...)
-garam (secubit kecil)
-daun pandan (dalam 2-3 helai)

#Inti

-semalam aku gunekan (kebiasaannya org gunekan..)gula melaka

#luar

-Kelapa barut (kelapa yang telah dimesin)

Cara-cara membuat

-campurkan tepung, air, garam bersama.....
-uli adunan tadi sampai pejal sikit....jangan terlalu keras, dan terlalu lembik.. (kalau x jadi cam aku punye..hahah~~)

-biarkan doh itu kejap, sebab kite nak pegi buat inti....

-inti kite gune gula melaka, jadikan gule melaka tu dadu2 kecil....

-amik balik doh tadi....cepat2... aku tunggu korang.....

------

-ok dah amik.? kalau dah, jadikan doh korang tu kepada bebola2 kecil...(jgn terlalu kecil sudah...)

masukkan inti gule tadi dalam bebola tu dan DAH SIAP....

ha..cepatkan.....sekarang dah boleh dihidang dan makan depan TV....

cop3.... wei,korang lom masak lagi laaaa...

ok2....

Cara memasaknye.....

-sediakan kuali yang boleh menampung air

-masukkan air (pastikan jangan terlalu sikit... kadar air mestilah melebihi diameter bebola yang korang buat tau...)

- biarkan air agak2 panas....

-dah agak2 panas tu, korang masukkan bebola kite tadi.... ha...cepat2.. dah 90% nak siap nih..

- camne nak tau bebola dah masak ke belom???? korang biarkan bebola tadi... then, kalau korang nampak ondeh2 tadi dah teraupung di permukaan air, korang dah boleh angkut daa....

ha.. sekarang baru betul2 siap.....
so, nikmatilah depan tv ke, kat balkoni rumah ke, bersama keluarga anda.....

kalau ade pape silap, tegur la....

p/s: semalam, adek aku nak kene kan orang, dia masukkan cili api dalam salah satu ondeh2 kitorang... hahaha... seb baik dah buang, kalau x....???




Share:

2 Komentar:

Mama Syadiyah said...

Salam adik. Nak kongsi jugak... betul ke guna tepung gandum? Hehehe.. bukan apa.. seumur hidup akak ni buat ondeh2.. pakai tepung pulut. Mungkin sebab tu ondeh2 jadi lain macam yg adik cakap..
"-uli adunan tadi sampai pejal sikit....jangan terlalu keras, dan terlalu lembik.. (kalau x jadi cam aku punye..hahah~~)"

Hehe.. just kongsi ye. By d way.. akak datang BW neh.. hehehe. meh singgah kat rumah akak.

Zahirul Nukman said...

@Mama Syadiyah

owh... gune tepung pulut ea...
ok2..tq ye~~ patutlah lembik je~~ hahaha...

erm..ok2..saye menyusul~~

Copyright © Zahirul Nukman 2016. Powered by Blogger.

Selamanya Murabbi